De CMR is een veelgebruikt vrachtdocument. |
TransFollow, de digitale CMR.
Een ontwikkeling sinds 2014 is de e-CMR, oftewel TransFollow.
Centraal staat de TransFollow database, die gegevens opslaat t.b.v. alle partijen die in de CMR vrachtbrief zijn betrokken.
Voorbeeld:
De afzender maakt een CMR aan en slaat deze op in TransFollow.
De transporteur en de geadresseerde krijgen een email waaruit blijkt dat ze direct deze CMR kunnen benaderen. Dat kan via een webpagina, maar ook doordat het bedrijfssysteem een koppeling heeft liggen met deze TransFollow database.
Alle gegevens zijn direct inzichtelijk.
Daarna verschijnt de chauffeur en deze heeft de CMR via de TransFollow App op zijn mobiel beschikbaar.
Bij het laden kan hij opmerkingen plaatsen op de CMR (direct door iedereen in te zien) en vindt de ondertekening plaats via uitwisseling van twee Barcodes.
Ook hier ziet iedereen direct dat de vracht geladen is en de chauffeur gaat vertrekken.
Vervolgens komt de lading aan op de plaats van bestemming en kan de chauffeur wederom opmerkingen plaatsen op de CMR.
Danwel dat de geadresseerde dit doet op het mobieltje van de chauffeur.
Het ondertekenen gebeurt na inzage in deze opmerkingen, wederom via het uitwisselen van twee Barcodes.
Zodra de laatste handtekeningen zijn gezet, is de transactie compleet en is iedere betrokken partij volledig op de hoogte van de gelopen transactie.
Het retour brengen van de papieren versie behoort daarmee tot het verleden.
De snelheid van inzage en het voorkomen van administratieve handelingen zijn de grootste voordelen van het gebruik van TransFollow.
TransFollow is zo gemaakt dat zelfs juridisch de constructie sterker is dan de oorspronkelijke handtekening op papier.
Er valt veel te vertellen over TransFollow, kijk daarvoor op deze pagina:
https://www.printcmr.nl/transfollow
Bijlage:
Image491pdf.pdf | Een CMR ingevuld en voorzien van logo's in de vakken 13, 16, 18 en 19 | |
Image492pdf.pdf | Een CMR ingevuld, waarbij verder geen logo's zijn toegepast. |